неділя, 8 липня 2018 р.

Один шкільний предмет замість фізики, хімії та біології – як це буде

Один шкільний предмет замість фізики, хімії та біології – як це буде

Міністерство освіти готове дати старт експерименту із запровадження єдиного курсу Природничі науки для старшокласників. Предмет об'єднає фізику, хімію, астрономію, біологію та географію для школярів-гуманітаріїв.

Українські учні 10-х класів уже з 1 вересня отримають можливість вивчати єдиний курс Природничі науки замість звичних уроків фізики, хімії, астрономії, біології та географії.
12 березня Міністерство освіти і науки запросило для участі в експерименті ті навчальні заклади, де є класи суспільно-гуманітарного, спортивного та художньо-естетичного напряму. Поки що невідомо, які саме школи готові впроваджувати пілотний проект програми і скільки їх буде. Для цього навчальні заклади повинні подати заявку в місцеві органи управління освітою.
"Курс може викладатися лише для учнів, які не планують складати ЗНО з природничих наук", – пояснюють в МОН.
Передбачається, що викладачами нового предмета зможуть бути вчителі природничих наук, і для цього їм не потрібна додаткова перекваліфікація.
Колегія МОН вже затвердила чотири можливих навчальних програми курсу. Дві з них пояснюють особливості природних явищ і технологічних процесів з позиції кожної з природничих наук. Ще одна з програм робить акцент на причинно-наслідкових зв'язках, що зумовили сучасний спосіб життя людства, і, нарешті, остання – пропонує модульний підхід до вивчення природничих наук.
У той же час всі ці програми базуються на знаннях, які школярі отримали до 10-го класу. В результаті навіть той випускник, який не спеціалізується на природничих науках, зможе отримати цілісне уявлення про світ і про весь спектр наукових ідей в сферах астрономії, біології, географії, фізики та хімії, підкреслюють в МОН.
Мова йде про те, що в старших класах учні повинні визначитися зі своєю професією, а охопити всі предмети в старшій школі дуже складно", – пояснила в ефірі Радіо НВ Тетяна Засєкіна, керівник робочої групи з розроблення програми інтегрованого курсу, заступник директора Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України.
За словами Засєкіної, зараз йде розроблення єдиного підручника для цього курсу. Передбачається, що він буде істотно відрізнятися від звичних для української школи підручників і буде насичений електронними додатками.
"Наприклад, через QR-коди школярі могли б заходити у віртуальні лабораторії, дивитися експерименти", – пояснила Засєкіна.
У чому суть ідеї
Пілотне впровадження предмета Природничі науки – частина загального курсу МОН на інтеграцію профільних предметів у старшій школі.
У єдиний інтегрований курс для гуманітаріїв планують об'єднати також алгебру і геометрію, а зарубіжну і українську літератури школярі з математичним і природознавчих профілем освіти зможуть вивчати в єдиному курсі Словесність.
Міністр освіти Лілія Гриневич сподівається, що такі курси допоможуть старшокласникам зосередитися на обраному профілі навчання і залишити більше часу для вивчення тих предметів, які в майбутньому стануть основою їх професії.
"У більшості країн з найкращими освітніми системами, які мають найвищі результати в міжнародних порівняльних дослідженнях, зокрема в [Програмі міжнародного оцінювання учнів] PISA, де як раз тестуються математична і природничо-грамотність, – там впроваджені інтегровані курси", – заявляла раніше Гриневич.
Що кажуть фахівці
На думку радника міністра освіти Іванни Коберник, об'єднання предметів у подібні курси – світова тенденція, яка дає хороші результати.
"Головна мета такого курсу – по-перше, дати дітям комплексне бачення світу, а по-друге – можливість самостійно вибирати, чим вони хочуть займатися", – зазначила Коберник в коментарі Радіо НВ. За її словами, інтерес до введення предмета Природничі науки вже виявили окремі школи Києва і Запоріжжя.
Коберник також сподівається, що для школярів-гуманітаріїв курс буде більш цікавим, ніж звичні уроки, і відкриє учням фізику, хімію, географію з нового боку. "Можливо, вони передумають і навіть будуть потім вивчати їх поглиблено", – припустила радник міністра.
Втім, у ідеї такої революції в шкільному розкладі чимало критиків. Олександр Співаковський, перший заступник голови комітету Верховної ради з питань науки і освіти, виступає категорично проти об'єднання в один предмет фундаментальних дисциплін.
В ефірі Радіо НВ він зазначив, що Україні не варто слідувати моделі американських публічних шкіл, адже їх головне завдання – соціалізація. "Я вважаю, що українська школа повинна капіталізувати дитину, щоб після її закінчення він міг самостійно будувати траєкторію свого майбутнього", – підкреслив Співаковський.
Інтеграцію предметів раніше критикували і в Національній академії наук України. У своїй заяві члени НАНУ вказали на небезпеку зниження якості освіти і рівня викладання.
"Це призведе до подальшого падіння загального інтелектуального рівня випускників, зменшення потреби у вчителях з цих предметів, а надалі – до зниження кількості аспірантів, наукових і науково-педагогічних працівників, що може викликати посилення занепаду вітчизняної науки і системи вищої освіти", – побоюються в НАНУ.
Світовий досвід
Фізику, хімію та біологію в одному предметі викладають, наприклад, в американських школах. Курс є обов'язковим для отримання диплома про повну загальну середню освіту. У старшій школі базовий предмет з природничих наук розрахований на два роки. У Канаді аналогічний курс викладають як у державних, так і у приватних середніх школах, а поглиблено вивчають в спеціалізованих школах.
У Великій Британії природничі науки починають опановувати ще в початковій школі. Передбачено чотири рівні вивчення предмета. Британські школярі можуть вчитися до 18 років, проте фізика, хімія і біологія необов'язкові після 16 років - це було законодавчо врегульовано в 2008 році.
В один предмет природничі науки об'єднані у шкільних програмах Ізраїлю та Сінгапуру.


Привіт

ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ (з 12.10.2022)

  ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТЬ  З ХІМІЇ,  ГЕОГРАФІЇ,  БІОЛОГІЇ ТА ЕКОЛОГІЇ(з 12.10.2022 ) Відповіді на практичні, самостійні та контрольні роботи надси...